5 Mayıs 2011 Perşembe

Pazarlamada sosyal medya bir kandırmaca mı?

     Bu başlık hardwaremania.com sitesinde yayınlanan bir yazının başlığı.
     Her ne kadar yazıda soruya cevap verilmemiş olsa da ilgi çekmeyi başardığı kesin.
     Yazıyı aynen yayınlıyorum.

IBM tarafından yapılan bir ankete göre pazarlamacılar, hedef kitlelerine ulaşmak için daha gerçekçi çözümler arıyorlar.
Dün Boston’da yapılan bir pazarlama etkinliğinde açıklanan The State of Marketing 2011 raporu, çeşitli ülke, sektör ve hacimden 300′e yakın online ve doğrudan pazarlama şirketini kapsıyor. Sonuçlara göre pazarlamacılar hem mobil, hem de sosyal pazarlama beklentilerinde daha pratik yöntemlere başvurduklarını gösteriyor. Şirketler, özellikle son kullanıcıya yönelik pazarlama kampanyalarının büyük ölçüde bilgi teknolojilerine dayandığını farkettiklerini belirtiyorlar.
Anket sonuçlarından bazıları şöyle:
  • Pazarlamacıların yarısından çoğu sosyal medyayı kullanıyor, ancak aldıkları tepkiler sonucunda hevesleri baltalanmış. Abartılmış beklentileri törpülenmiş ve artık pazarlamacılar, sosyal mecraların daha odaklı sonuçlar verebileceği değerler arıyorlar.
  • Şirketlerin %40′ından fazlası mobil pazarlama taktikleri kullanıyor. %20′si de bu stratejileri yıl içinde gerçekleştirmeyi planlıyor.
  • Ankete katılanların yaklaşık %60′ı, “ölçüm, analiz ve öğrenme” sürecinin en büyük BT darboğazını oluşturduğunu, geçen yıl pazarlama gereksinimlerinde en üst sırayı BT desteğinin aldığını belirtiyor. %60′tan fazlası veriyi eyleme dönüştürmenin en büyük organizasyon sorunu olduğunu dile getiriyor.
  • Araştırmaya cevap verenlerin %90′ından fazlası, teknolojiye olan talep arttıkça ve benimsenme oranları yükseldikçe bir entegre pazarlama süiti ihtiyacı doğacağı fikrinde birleşiyor.
  • Pazarlama şirketleri, pazarlama etkinliğini daha iyi anlayabilmek için cross-channel attribution (herbir mecranın sürecin geneline yaptığı katkı) olgusuna artık daha ciddi yaklaşıyorlar.
Pazarlamacılar hem verileri nasıl derleyecekleri, hem de pazarlama performansını en iyi şekilde nasıl ölçebilecekleri konusunda sürekli sorunlar yaşadıklarını da belirtiyorlar.
Sosyal medya yönetiminde kullanılabilecek araçlar bolca mevcut, ancak pazarlamacılar gerçekte neyi ölçeceklerini ve neyin başarı kabul edilmesi gerektiğini tam olarak bilemiyorlar. Örneğin, linklerinizin tıklanması mı, retweet edilmek mi, yoksa transaction (herhangi bir şekilde veri aktarımı) mı başarılı kabul edilmeli? Ayrıca mecralardan (Facebook, mobil vs.) hangisi daha hesaplı? Kısacası bu araçlar yalnızca onlara ait verileri işleyebilme yeteneğiniz kadar başarılı olabiliyorlar.
Bu araştırmadan çıkarılabilecek en faydalı gerçek, pazarlamacıların artık beklentilerini gerçekçi hale getirdikleri ve bu sayede reklamverenlerin daha sağlıklı kararlar vermelerine yardımcı oldukları. Tüketici pazarında sosyal medya kampanyaları müşteriye abartılarak sunulduğu için gerçekdışı beklentilere sebep oluyor.

     Yazı ile ilgili şunlari söylemekte fayda var.
     Öncelikle bahsedilen raporu da inceledikten sonra,bunun IBM'nin Marketing sektörü için geliştirdiği bir dizi alternatif çözümün çatı ismi olan Unica'nın tanıtımı için gerçekten çok faydalı olmuş.
     Pazarlamada Sosyal medya bir kandırmaca değil tabi ki. Çünkü sosyal medya bir teori değil, şehrin sokakları kadar gerçek, okuduğunuz gazete kadar gerçek, cebinizdeki telefon kadar elle tutulur,evinizdeki televizyonunuz kadar gözle görülür bişey. Pazarlama yapıyorsanız burayı gözardı etmemeniz gerekir.
     Fakat;
     Firmaların "sosyal medyadaki pazarlama faaliyetlerinden alınan sonuçları değerlendirirken neye dikkat edeceklerini bilmemeleri sorunu" da bir gerçek.
     Sosyal medyanın tercih edilmesi önerilirken, aşırı abartıldığı da bir gerçek.(Ülkemizde marketin adına konuşan herkesin facebook ve twitter'dan abartılı söz ettiği de bir gerçek).
     Pazarlamacıların (ülkemizde bu çok daha fazla görülüyor malesef) gerçekte neyi ölçmeleri gerektiğini ve neyi (hangi değeri) BAŞARI olarak kabul edeceklerini bilmedikleri de bir gerçek.
     O nedenle birçok firmanın ajanslar tarafından sömürüldüğü de başka bir gerçek.

Rapora direk ulaşmak isteyenler için: http://campaigns.unica.com/survey2011


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder